Fa ja uns 50 anys es va produir un gran
canvi en la indústria agrícola: la revolució verda. Aquesta es va
produir mitjançant dos processos. D'una banda, es van millorar
espècies de blat de moro, blat i arròs mitjançant una sèrie
d'encreuaments selectius fins a obtenir espècies amb una major
capacitat de producció. D'altra banda, es va deixar de costat el
mètode de cultiu tradicional, que tenia el camp dividit en
parcel·les amb diferents cultius i una en repòs (que anaven rotant
cada determinat temps), per passar al modern, en què tot el camp es
conrea amb una única espècie vegetal durant tot l'any i se li
proporciona una gran quantitat d'aigua, fertilitzants i plaguicides.
Gràcies a això es va aconseguir una millora importantíssima en la
producció d'aliments, permetent així satisfer la gran demanda que
hi havia.
Segurament algú de vosaltres estarà
pensant, què té a veure la revolució verda amb el sistema
educatiu? La resposta és simple: el darrer necessita la seva pròpia
rebel·lió, i no podem seguir esperant que aquesta arribi amb una
política coherent (de dalt a baix), sinó que, com a futurs docents,
hem d'agafar el timó d'aquest vaixell i canviar la forma d'actuar
dins de l'aula (de baix a dalt), "incloent en el currículum
allò que encara desconeguem" (tal com afirma José Luis
Castillo), i abandonant la zona de confort que reflecteix l’ahir.
D’altra banda, la transformació no pot tenir una durada breu o
puntual, sinó que s’ha d’implantar en la rutina, els agents i la
identitat de cada centre. Anem per feina, idò!

Font amb llicència Creative Commons
Llegint als autors, sembla que en
l'actual intervenció pedagògica l’alumne esdevé el vertader
protagonista; se l'apodera perquè sigui capaç de monitorar el seu
propi procés d’aprenentatge al llarg de tota la vida mitjançant
el desenvolupament de les competències bàsiques. Així doncs, per
fer realitat aquesta nova perspectiva, els components educatius
intervinents també han hagut d’adoptar una funció qualitativament
diferent en totes les etapes d’ensenyament, tant en les
obligatòries com les no obligatòries. Sobre aquesta ruptura amb el
passat, ja havia reflexionat uns dels membres del nostre grup, quan
en mans d'un Psicòleg esportiu, va realitzar la següent activitat:
Dins d'una aula es va repartir una
pilota de paper a cada grup, format per quatre alumnes cadascun.
L’objectiu final va ser fer el màxim de passades durant un minut;
tots disposaren de quatre rondes per millorar la seva marca personal
(1x4). Deixant de banda el resultat final, es demanà als alumnes que
durant cada jugada, detectessin les dificultats i/o les errades més
comunes (falta de concentració, excessiva distància entre els
membres del grup, passades sense una direcció massa definida) i
proposessin millores (anar a un lloc apartat de la resta de companys
perquè no hi hagi interferència acústica, dir en veu alta el
número de passada, agafar la pilota amb les dues mans i aproximar-la
més cap al company del costat, repartiment de rols, dir frases
motivadores, entre altres exemples) gaudint d’un temps entre cada
jugada, també d’un minut, per reflexionar i debatre entre els
membres de cada grup aquestes qüestions i planificar la partida
següent. Així, s’ensenya a l’alumne a analitzar i gestionar el
seu propi aprenentatge (autoavaluació) i el del grup (coavaluació),
i simultàniament, s’afavoreixen els sentiments d’autoeficàcia i
autoestima en l’estudiant.
Aquest exercici representa una dinàmica
en la qual, cada grup actua com un sistema capaç d'adequar les seves
respostes i estratègies per millorar el seu rendiment i en
definitiva, el seu funcionament. Al poder rectificar i fer
suggeriments, es treballen noves formes d'avaluació: la d'un mateix
(autoavaluació) i la dels companys (coavaluació). Aquest aspecte
permet aprendre de les dificultats i de les errades detectades,
consolidant-se com un procés d'aprenentatge significatiu. Per poder
aconseguir això és imprescindible que l'alumne tingui clar, abans
de fer una activitat, el perquè es fa (objectius), com es farà o es
pot fer (planificar) i com s'avaluarà exactament aquesta (criteris).
Davant aquest escenari, el professor
assumeix el rol d'orientador-guia i deixa l'espai suficient perquè
de forma lliure i creativa, l'alumne s'adapti a la situació-problema
plantejat i desenvolupi activitats metacognitives. Addicionalment,
l'espai ja no s'ajusta a l'aula, entesa com un conjunt de taules,
sinó que s'aprofiten les distàncies interpersonals, sense barreres
físiques, i es permet una lliure utilització de l'entorn, segons la
conveniència de cada grup. L'exemple aquí exposat hauria de
configurar-se com el paradigma a seguir per tota la comunitat
educativa perquè l’aprenentatge sigui possible “en qualsevol
lloc, no només en espais circumscrits”, tal com afirma Jordi
Adell, a favor, a més, de la utilització de les TIC en el procés
d’ensenyament-aprenentatge (Moodle, e-portafolis, Twitter).
D'on venim i cap on anem?
Fins ara, en la nostra experiència com
estudiants, l'avaluació es reduïa a la nota numèrica. Aquesta va
classificant; els que tenen una major qualificació podran anar a la
universitat, accedir a les beques econòmiques i, en el nostre cas, a
una millor posició dins la bossa d'interins. En definitiva, tota la
nostra vida fins ara ha estat condicionada per uns números
insignificants (0-10) en la vida real. A partir de les lectures i els
recursos audiovisuals, ens hem adonat que alguna cosa està canviant,
tot i que manca el salt definitiu. L'alumne comença a veure's immers
en un aprenentatge autònom i reflexiu, on el docent no té
l'exclusivitat sobre l'avaluació.
En aquest sentit, nosaltres tres
estem fent un exercici constant d'autoavaluació, coavaluació i
treball cooperatiu en el desenvolupament del e-portafoli.
D'autoavaluació perquè reflexionam contínuament sobre els
continguts estudiats, de treball cooperatiu perquè hem d'unificar
les opinions de tots els integrants del grup a una única entrada i
de coavaluació perquè, nosaltres concretament, hem de llegir les
entrades de la resta dels grups per destacar els aspectes més
positius d'aquestes.
Per acabar, com a futurs docents tenim
la missió de reduir la distància que ens separa de l’alumnat, amb
la intenció de conèixer-lo en totes les dimensions (emocional,
cognitiva i conductual) i ser capaç d’atendre a la seva diversitat
i d’ajudar-lo en el desenvolupament de les competències bàsiques
(CCBB). Evidentment, això requereix una major inversió de temps que
seguir un llibre de text, però com es diu popularment “les coses
de palau van a poc a poc” i aquí, la joia de la corona és
l’alumne i que el seu aprenentatge sigui significatiu, la
prioritat. Així que tota la comunitat educativa, amb una actitud
receptiva, ha de marxar sense pausa, cap a aquest mateix objectiu,
convençuts de poder assolir-lo en un curt o mitjà termini i de
poder fer caure en l’oblit a l’educació tradicional (sumatòria,
final i heteroavaluativa), la qual únicament ens permet accedir a la
superficialitat de l’aprenentatge (el què), sense aprofundir en el
quan, el com, el perquè i amb qui.
PD: benvinguda sigui la revolució!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaSorprenent! La comparació inicial de la revolució verda amb la revolució de l'educació és realment curiosa. En general, m'agrada molt com redacteu aquesta entrada, desenvolupeu frases subordinades molt llargues però, a través de l'ús de metàfores, les feu perfectament comprensibles. L'exemple de dinàmica que utilitzeu, demostra que en qualsevol àrea es poden implementar mètodes de treball cooperatiu i d'avaluació alternativa a la tradicional, enfocada a aprendre. Trobo, també, que definiu de manera encertada el rol del professor en aquest procés d'aprenentatge de l'alumne.
ResponEliminaMolt bona feina companys, seguiu així que de ben segur sereu uns professors per recordar!
Tomeu
Hola chic@s!
ResponEliminaVosotros sois los encargados de destacar siempre nuestras entradas, pero es hora de resaltar también vuestro trabajo. Hacéis unas entradas fabulosas, reflejáis todo el contenido de forma sencilla y atrayente, además de que siempre hay alguna historia, comentario, ejemplo o anécdota que nos los acerca más a la realidad.
Como bien decís, vayamos sin prisa pero sin pausa por un aprendizaje significativo para nuestros alumnos. Dejemos a un lado el libro de texto y la calificación numérica de un examen, y hagamos partícipes al alumno de todo su aprendizaje, incluida la autoevaluación.
Enhorabuena compis, seguir así!!