Recapitulem cap al passat per un instant
i descriguem la nostra experiència com a estudiants, és a dir, el nostre punt
de partida: vam veure l'evolució de l'ésser humà a Història i a Biologia, de
forma inconnexa i encavalcada; vam saber interpretar una paràbola en el
quadern, però no a aplicar-la a la vida quotidiana, tot i que estem envoltats
d'aquesta geometria projectiva (arquitectures, dolls d'aigua d'algunes fonts,
el símbol de McDonald, moviments esportius en el futbol); i, a més, realitzarem
infinitats de treballs individuals basats en llegir i escriure, fet que
contrasta fortament amb la vida de fora de l'aula, on trobem escenaris molt
diferents: en els llocs de treball hi ha més d'un empleat interactuant, i a
casa hem de col·laborar tots per poder conviure en harmonia. Davant aquest
panorama incoherent, existeix alguna proposta de millora?
La resposta és afirmativa. Sembla que l'aprenentatge basat en projectes (ABP)
és molt útil per pal·liar aquests defectes presents en la pràctica educativa, i
nosaltres hem hagut de comprovar-ho. En aquest sentit, hem elaborat una
seqüència d’activitats de caràcter interdisciplinar, que tracta des
de diferents àrees un tema real, a parir del qual, els adolescents es veuen
involucrats en primera persona (aprenentatge contextualitzat); poden
relacionar-lo amb altres situacions similars (aprenentatge significatiu); i
treballen continguts i valors transversals que únicament es poden integrar en
la persona si s'experimenten contínuament (aprenentatge basat en el saber
metadisciplinar).
Per
introduir-us en la nostra proposta, dir que com a grup hem decidit abordar el
tema del coltan, un mineral present en els telèfons mòbils, l’extracció del
qual presenta conseqüències ambientals i socials de gran impacte, especialment
en la República Democràtica del Congo (RDC). L'objectiu és que l’alumne prengui
consciència sobre la importància d’un consum responsable i que, d'alguna
manera, contribueixi positivament amb la societat, allargant, per exemple, la
vida útil d’aquest aparell tecnològic. Considerem que aquest tema és molt
encertat perquè pot abordar-se des de les nostres disciplines (Biologia i
Geologia, Geografia i Història, i Psicologia), aparentment molt llunyanes, per
aconseguir una visió global de la problemàtica plantejada i treballar les competències claus sota l'àrea comuna que plantegen l'Arnau i el Zabala (2009).
Quina
ha estat la nostra experiència durant el procés d’elaboració? El fet d'haver de
dur a terme una recerca activa per crear els recursos didàctics i organitzar
les diferents sessions perquè estiguin connectades entre si dins un model global, i perquè presentin
un ordre coherent i progressiu per arribar als objectius educatius marcats, ens
ha generat una especial motivació i ens ha despertat l'esperit creatiu; unes
emocions que només apareixen quan t’atreveixes a mirar més enllà del llibre de
text, estimats companys!
Per
altra banda, pensem que aquesta motivació que es desperta en el
docent també és traslladable a l'alumne, ja que li proposem una nova forma de
fer les coses on ell té el paper protagonista, assolint un rol totalment
participatiu: a partir d'una realitat complexa, des de la que ha de prendre
consciència, el convidem a reflexionar críticament sobre ella i a donar
solucions vàlides per intentar reparar-la. I, tot això, amb una
metodologia dinàmica i variada (ús de les TIC), fet que exigeix una organització
social de l’aula diferent de la tradicional (treball en equip, individual
o en grup-classe, segons l’objectiu de l’activitat) i l’aprofitament dels
distints espais i eines (laboratori, plataformes digitals). En aquest escenari,
el professor es configura com una figura d'acompanyament positiu durant el
procés d'aprenentatge, contribuint especialment en vetllar perquè el clima
d'aula es mantingui favorable i fomentant l'autonomia de tot l'alumnat, una
necessitat inherent a l’adolescència que cal escoltar.
En
aquest sentit, després d'haver llegit els capítols d'Arnau i Zabala i d'haver
elaborat un projecte propi, trobem que l’aprenentatge basat en projectes (ABP)
representa una alternativa metodològica real i factible que aposta pel
desenvolupament integral de l’alumne, i que es consolida com una
manera diferent de gestionar l’aprenentatge (Fernando Trujillo). Per
això, com a futurs docents, tenim ganes de posar-ho en pràctica i gaudir i
aprendre amb ells, els alumnes.
Primer de tot, Adrián, Neus i Estefania m'agradaria destacar el gran esforç i resultat de la vostra feina de síntesi i reflexió setmanal. No solament heu destacat les entrades més interessants, sinó que heu aportat sempre un fonament imprescindible per a tots: el reforç positiu.(La vostra cara a la foto ho diu tot ;) ) Amb una bona actitud de millora persistent en el temps, s'aconsegueixen resultats increïbles! I des de companys que tenien millor domini de les TIC i des dels que en tenien menys, s'ha vist una gran evolució grupal! I crec sens dubte que tot el grup, pensa el mateix que jo.
ResponEliminaDe cara a la vostra entrada present, m'agradaria destacar varies coses:
-M'ha encantat la vostra proposta d'activitats del projecte Coltan. Heu arribat a interconnectar les àrees de cada company: La Història, la Biologia, i la Psicologia. A més, heu trobat un tema actual i de molta repercussió com són el bon ús del telèfon mòbil i poder connectar-ho a nivell mundial. I de manera molt acurada transmeteu el contingut per a que l'alumnat prengui decisions ètiques i responsables en la seva vida quotidiana.
-Estic totalment d'acord amb la idea que la motivació del docent també és traslladable a l'alumne, ja on ell té el paper protagonista de participar en una situació real. Torneu a fer èmfasi de la figura del professor com una figura d'acompanyament positiu durant el procés d'aprenentatge.
-Apostem, aleshores, per l'aprenentatge basat en projectes (ABP), no solament pels coneixements dels grans Arnau, Zabala i Trujillo, sinó també del treball fet per nosaltres i sobretot, de les nostres ganes de formar part d'una nova era educativa. Partirem sempre pel desenvolupament integral de l’alumne mitjançant les competències, projectes ABP i la transmissió de la nostra il·lusió i motivació per sempre anar endavant!
Nois, formeu un equip extraordinari! Sempre feu gala d'originalitat, positivitat, humanitat i li afegiu el component emocional que arrodoneix els vostres treballs, ja de per si molt complets. M'ha encantat la vostra activitat sobre el coltan, difícilment es pot trobar quelcom més actual, més proper al nostre alumnat i més global. Destacar sobretot, l'efecte que produirà en els alumnes, descobrir la dura realitat que s'amaga darrere el comerç d'aquest mineral i que, molt probablement, la major part d'ells desconeixen. La seva descoberta provocarà ben segur una reflexió i una amalgama d'emocions que hauran de gestionar. A la nostra societat estem massa acostumats a gaudir de moltes comoditats sense fer-nos massa PREGUNTES. Doncs bé, ja és hora que aquesta inèrcia comenci a canviar! Gràcies per compartir-ho!
ResponEliminaHeu fet una gran feina, és complicat posar-se d'acord entre tres persones que provenen de camps d'estudi tan diferents sobre com fer una síntesi d'un tema tan subjectiu com és l'educació en els temps que vivim. Destacaria però, que si es vol, es pot. No només ho dic per vosaltres, sinó pel curiós cas de l'Escola Vinyes, que s'han convertit en els líders de l'escola innovadora. El més complicat però crec que serà trobar unes condicions que permetin la inclusió d'un aprenentatge per projectes: a uns llocs serà més complicat que un altre, però com deia, no hi ha res impossible. A veure si ho posam en pràctica i al cap d'uns anys en recollim els fruits.
ResponElimina