dimecres, 23 de novembre del 2016

La motivació del professor en pro de l'alumne

Recapitulem cap al passat per un instant i descriguem la nostra experiència com a estudiants, és a dir, el nostre punt de partida: vam veure l'evolució de l'ésser humà a Història i a Biologia, de forma inconnexa i encavalcada; vam saber interpretar una paràbola en el quadern, però no a aplicar-la a la vida quotidiana, tot i que estem envoltats d'aquesta geometria projectiva (arquitectures, dolls d'aigua d'algunes fonts, el símbol de McDonald, moviments esportius en el futbol); i, a més, realitzarem infinitats de treballs individuals basats en llegir i escriure, fet que contrasta fortament amb la vida de fora de l'aula, on trobem escenaris molt diferents: en els llocs de treball hi ha més d'un empleat interactuant, i a casa hem de col·laborar tots per poder conviure en harmonia. Davant aquest panorama incoherent, existeix alguna proposta de millora?

La resposta és afirmativa. Sembla que l'aprenentatge basat en projectes (ABP) és molt útil per pal·liar aquests defectes presents en la pràctica educativa, i nosaltres hem hagut de comprovar-ho. En aquest sentit, hem elaborat una seqüència d’activitats de caràcter interdisciplinar, que tracta des de diferents àrees un tema real, a parir del qual, els adolescents es veuen involucrats en primera persona (aprenentatge contextualitzat); poden relacionar-lo amb altres situacions similars (aprenentatge significatiu); i treballen continguts i valors transversals que únicament es poden integrar en la persona si s'experimenten contínuament (aprenentatge basat en el saber metadisciplinar). 

Per introduir-us en la nostra proposta, dir que com a grup hem decidit abordar el tema del coltan, un mineral present en els telèfons mòbils, l’extracció del qual presenta conseqüències ambientals i socials de gran impacte, especialment en la República Democràtica del Congo (RDC). L'objectiu és que l’alumne prengui consciència sobre la importància d’un consum responsable i que, d'alguna manera, contribueixi positivament amb la societat, allargant, per exemple, la vida útil d’aquest aparell tecnològic. Considerem que aquest tema és molt encertat perquè pot abordar-se des de les nostres disciplines (Biologia i Geologia, Geografia i Història, i Psicologia), aparentment molt llunyanes, per aconseguir una visió global de la problemàtica plantejada i treballar les competències claus sota l'àrea comuna que plantegen l'Arnau i el Zabala (2009).


Mina d'extracció del coltan a la República Democràtica del Congo. 
Font: Creative Commons.

Quina ha estat la nostra experiència durant el procés d’elaboració? El fet d'haver de dur a terme una recerca activa per crear els recursos didàctics i organitzar les diferents sessions perquè estiguin connectades entre si dins un model global, i perquè presentin un ordre coherent i progressiu per arribar als objectius educatius marcats, ens ha generat una especial motivació i ens ha despertat l'esperit creatiu; unes emocions que només apareixen quan t’atreveixes a mirar més enllà del llibre de text, estimats companys!


Una foto publicada por Adrián Insua Neus Cirer (@adrianinsua.neuscirer) el


Per altra  banda, pensem que aquesta motivació que es desperta en el docent també és traslladable a l'alumne, ja que li proposem una nova forma de fer les coses on ell té el paper protagonista, assolint un rol totalment participatiu: a partir d'una realitat complexa, des de la que ha de prendre consciència, el convidem a reflexionar críticament sobre ella i a donar solucions vàlides per intentar reparar-la.  I, tot això, amb una metodologia dinàmica i variada (ús de les TIC), fet que exigeix una organització social de l’aula diferent de la tradicional (treball en equip, individual o en grup-classe, segons l’objectiu de l’activitat) i l’aprofitament dels distints espais i eines (laboratori, plataformes digitals). En aquest escenari, el professor es configura com una figura d'acompanyament positiu durant el procés d'aprenentatge, contribuint especialment en vetllar perquè el clima d'aula es mantingui favorable i fomentant l'autonomia de tot l'alumnat, una necessitat inherent a l’adolescència que cal escoltar. 

En aquest sentit, després d'haver llegit els capítols d'Arnau i Zabala i d'haver elaborat un projecte propi, trobem que l’aprenentatge basat en projectes (ABP) representa una alternativa metodològica real i factible que aposta pel desenvolupament integral de l’alumne, i que es consolida com una manera diferent de gestionar l’aprenentatge (Fernando Trujillo). Per això, com a futurs docents, tenim ganes de posar-ho en pràctica i gaudir i aprendre amb ells, els alumnes. 

Ja que incidim en noves propostes, dir que l’Institut-Escola Les Vinyes, a Barcelona, està cuinant la denominada educació emergent. Què vol dir això? Segons les paraules de Boris Mir, en aquest centre fan possible, per exemple, que els alumnes duguin a terme una visita guiada als seus pares per explicar-los què és una ciutat intel·ligent, o que muntin un plató de televisió per xerrar sobre les conductes de consum d’estupefaents. Sí, pareix arriscat, però com bé diu aquest conferenciant, unes vegades se guanya i unes altres s’aprèn "i per això val la pena apostar fort. La innovació únicament es pot dur a terme si es canvien les normes del joc, així que cal crear-ne de noves. Us apunteu? 

3 comentaris:

  1. Primer de tot, Adrián, Neus i Estefania m'agradaria destacar el gran esforç i resultat de la vostra feina de síntesi i reflexió setmanal. No solament heu destacat les entrades més interessants, sinó que heu aportat sempre un fonament imprescindible per a tots: el reforç positiu.(La vostra cara a la foto ho diu tot ;) ) Amb una bona actitud de millora persistent en el temps, s'aconsegueixen resultats increïbles! I des de companys que tenien millor domini de les TIC i des dels que en tenien menys, s'ha vist una gran evolució grupal! I crec sens dubte que tot el grup, pensa el mateix que jo.

    De cara a la vostra entrada present, m'agradaria destacar varies coses:
    -M'ha encantat la vostra proposta d'activitats del projecte Coltan. Heu arribat a interconnectar les àrees de cada company: La Història, la Biologia, i la Psicologia. A més, heu trobat un tema actual i de molta repercussió com són el bon ús del telèfon mòbil i poder connectar-ho a nivell mundial. I de manera molt acurada transmeteu el contingut per a que l'alumnat prengui decisions ètiques i responsables en la seva vida quotidiana.

    -Estic totalment d'acord amb la idea que la motivació del docent també és traslladable a l'alumne, ja on ell té el paper protagonista de participar en una situació real. Torneu a fer èmfasi de la figura del professor com una figura d'acompanyament positiu durant el procés d'aprenentatge.

    -Apostem, aleshores, per l'aprenentatge basat en projectes (ABP), no solament pels coneixements dels grans Arnau, Zabala i Trujillo, sinó també del treball fet per nosaltres i sobretot, de les nostres ganes de formar part d'una nova era educativa. Partirem sempre pel desenvolupament integral de l’alumne mitjançant les competències, projectes ABP i la transmissió de la nostra il·lusió i motivació per sempre anar endavant!

    ResponElimina
  2. Nois, formeu un equip extraordinari! Sempre feu gala d'originalitat, positivitat, humanitat i li afegiu el component emocional que arrodoneix els vostres treballs, ja de per si molt complets. M'ha encantat la vostra activitat sobre el coltan, difícilment es pot trobar quelcom més actual, més proper al nostre alumnat i més global. Destacar sobretot, l'efecte que produirà en els alumnes, descobrir la dura realitat que s'amaga darrere el comerç d'aquest mineral i que, molt probablement, la major part d'ells desconeixen. La seva descoberta provocarà ben segur una reflexió i una amalgama d'emocions que hauran de gestionar. A la nostra societat estem massa acostumats a gaudir de moltes comoditats sense fer-nos massa PREGUNTES. Doncs bé, ja és hora que aquesta inèrcia comenci a canviar! Gràcies per compartir-ho!

    ResponElimina
  3. Heu fet una gran feina, és complicat posar-se d'acord entre tres persones que provenen de camps d'estudi tan diferents sobre com fer una síntesi d'un tema tan subjectiu com és l'educació en els temps que vivim. Destacaria però, que si es vol, es pot. No només ho dic per vosaltres, sinó pel curiós cas de l'Escola Vinyes, que s'han convertit en els líders de l'escola innovadora. El més complicat però crec que serà trobar unes condicions que permetin la inclusió d'un aprenentatge per projectes: a uns llocs serà més complicat que un altre, però com deia, no hi ha res impossible. A veure si ho posam en pràctica i al cap d'uns anys en recollim els fruits.

    ResponElimina