dimarts, 25 d’octubre del 2016

"Se hace camino al andar"

Una tarda d'estiu, la Mireia, la Joana i el Toni, uns adolescents de 13 anys integrants d'un grup juvenil de senderistes, es disposaven a fer una ruta per una serra desconeguda. En un moment donat, els tres joves es varen distreure i se separen del grup. Quan es van adonar de la situació, patiren uns moments de tensió, ja que no veien als altres membres del grup, no coneixien el camí de retorn i no tenien cobertura al mòbil. S’aturaren i decidiren analitzar la situació, trobant tres possibles opcions: tornar enrere, cap al punt des d’on havien sortit, acampar o intentar reunir-se amb els companys -que ja haurien d'haver arribat al refugi. Com ja s’apropava la nit, seleccionaren la tercera proposta, perquè creien que el refugi estava més a prop que el primer punt de la ruta.

Una foto publicada por Adrián Insua Neus Cirer (@adrianinsua.neuscirer) el

A continuació, per orientar-se, la Mireia va treure el seu mapa. En aquest, veieren dos camins que els conduïen cap al seu destí i decidiren seguir el més curt. No obstant això, com no sabien interpretar les línies de nivell, no es van adonar de la presència d’una rosseguera en el camí seleccionat. Quan passaren per aquesta, la Joana va patinar uns metres, es va fer un esquinç a un peu i ferides a les mans. En Toni sabia de primers auxilis -ja que havia fet un curset- però es posà molt nerviós i es bloquejà davant la situació. Quan es va calmar, li donà instruccions a la Mireia i a la Joana sobre com fer l'embenat i curar les ferides. Arran d’això, els hi tornà a sorgir un dubte que havien de resoldre entre els tres: un d’ells havia d'anar a buscar ajuda al refugi, o havien d'intentar arribar-hi junts, encara que allargassin el viatge. Finalment, decidiren partir plegats, seguint les fites.


Analitzant aquesta història de creació pròpia, dir que els tres adolescents, encara que ja havien fet rutes de senderisme, era la primera vegada que feien aquest camí. Conjuntament, van haver de fer front a situacions inesperades noves, on van anar aplicant coneixements previs, fruits de l'experiència de les antigues excursions (seguir fites) i de classes teòriques (primers auxilis). Una vegada perduts, acceptaren el repte inicial (trobar els companys) amb una actitud favorable a resoldre'l, cercant alternatives viables. La situació els va motivar perquè era un problema real al qual havien de donar resposta si volien sobreviure (fet que els conduí a un aprenentatge significatiu i funcional i els hi va permetre la transferència futura cap a situacions similars).

A més, han demostrat que es troben immersos en un procés de desenvolupament de la dimensió social (no plantegen com a opció deixar sola a la Joana), la interpersonal (cooperen entre ells per prendre les decisions), la personal (el fet d'anar resolent els problemes eficaçment ajuda a millorar l'autoestima i l'autoconcepte), i la professional (el Toni, quan s'ha vist impedit físicament i emocionalment per fer ell les cures, ha sabut donar instruccions a la Mireia i a la Joana perquè ho executessin elles). Els adolescents, per tant, han dut a terme una actuació competent, mobilitzant els components descrits per Zabala de forma interrelacionada:
  • Els conceptes: saber què és una bena i la seva funcionalitat.
  • Els procediments: saber fer l’embenat al noi ferit (estratègia determinada).
  • Els actitudinals: oferir-se voluntari per fer la cura, amb la intenció de no fer mal a la Joana i rebaixar el seu malestar.

Continuant amb aquesta idea, nosaltres, a priori, teníem la concepció de què "ser competent" era un estat absolut, però tal com diu Zabala, "no es una cuestión de todo o nada" (Idea Clave 2 de 11 Ideas Clave. Cómo aprender y enseñar competencias). 

Ara la nostra visió ha canviat i valorem els factors externs (límit temporal per executar una tasca, presència d’una persona concreta) o interns (estat emocional, idees preconcebudes), de manera que un alumne, en un moment donat, es pot bloquejar davant un examen quan normalment el seu rendiment és excel·lent. El mateix ocorre amb les intel·ligències múltiples definides per Gardner (1993): un adolescent pot demostrar una habilitat musical extraordinària (I. Musical) i no saber manipular el seu entorn natural (I. Naturalista); aquestes aportacions suposen una fractura amb les perspectives dicotòmiques i classificatòries, de manera que avui concebem a l’ésser humà com un continu, capaç d’aprendre al llarg de la vida. Com a futurs docents, per tant, tenim la missió de conèixer les motivacions, les estratègies cognitives i emocionals de l’alumne i no perdre de vista que l’acció dels agents educatius està destinat a ell, com a màxim beneficiari.

Per altra banda, confoníem el concepte d’escola activa amb el de fals activisme. En el fals activisme l’alumne aprèn pel mètode de fer per fer, sense donar-li gens d’importància a la teoria, mentre que l’escola activa supera el fals debat entre l’ensenyament purament teòric i l’ensenyament pràctic, ja que han d’anar tots dos junts de la mà. En relació a aquesta idea, som conscients que hem d’adoptar el rol de docent dinamitzador i incorporar les noves tecnologies de la informació i comunicació (TIC) en un procés de formació continua.

Finalment, ens havíem qüestionat el caràcter imperatiu o orientador del currículum, arribant a la conclusió (després d'haver llegit els blogs) de què aquest ha de ser flexible, i de què la nostra funció futura és la de valorar els  seus diversos continguts, de manera que no se superposin les diferents matèries i que aquestes es connectin eficaçment (transversalitat), que incorpori o suprimeixi certs aspectes i que s’adapti al context concret on es desenvolupa. 

Fotografia amb llicència Creative Commons: https://www.flickr.com/photos/leojimenezcr/14312579615/in/photolist-nNKHh4-3K4Q3t-qvMdTn-aB3UmY-ikNEby-pct1fV-3K4Rdt-7HtzoU-7km1xV-BXaG6q-D3n8jy-imqK1P-dTYRHE-4hQmK1-eKMw5o-qMLHYp-impU5q-cbNQ5J-eFHDFs-8haieh-aThsDn-dBEKCx-rb1fMf-aThtGT-6tozyP-DmBHkc-dfK85L-aThudv-MgDju-aThrVF-pJ21eF-aThuSK-7B3zPE-acnT2y-gigPPQ-8DajkJ-857M2T-9jP7az-fqJnVK-wMEiNN-hpbA8j-55ktrV-2XRs3p-piMYMh-cPVGZs-9YGBbq-8HtAyF-8qd7Sj-pcA8jY-aThtpX

Tot això ens aproxima a una realitat: la personalitat del professor és molt rellevant, de manera que hem de ser responsables i afrontar el treball positivament, amb una actitud favorable davant els canvis. Amb aquestes lectures, ens sentim més preparats per comprendre el procés d’ensenyança-aprenentatge en el sentit ampli i per involucrar-nos en ell, donant resposta a qualsevol Mireia, Joana o Toni que es creui en el nostre camí com docents.

4 comentaris:

  1. Molt bona tasca innovadora! Heu fet que amb un simple exemple de la nostra vida quotidiana, s'entenguin els conceptes teòrics i poguem veure la gran importància que te educar en competències.
    De què ens serveix donar el tema 5 de socials que tracta sobre mapes i els tipus de mapes que existeixen si els nostres alumnes no saben interpretar-els? Per què, en lloc de dedicar-hi 5 sessions al tema, no anem un dia al bosc i aprenem a orientar-ens?
    Sabem que tenim un curriculum que complir, però no ens oblidem que el curriculum també tracta els competències, i això seria una manera d'aplicar-els.
    Ja ho diu Zabala, hem d'educar a partir de situacions reals. Hem d'educar per a la vida.

    Marian

    ResponElimina
  2. molt bona feina companys!!
    m'ha agradat molt la vostra entrada, heu tingut molta imaginació per descriure aquesta història i a partir daquí heu explicat la teoria de les competències bàsiques.
    També m'ha agradat, l'exemple de que el noi que sabia de primers auxilis pero que ha sapigut explicar a la seva companya com embenar i fer les cures.
    un altre cop. Molt bona feina nois!!
    Xicu

    ResponElimina