Encara
que aparentment (amb un sol cop d’ull) es pot percebre que no som els grans
representants d'una època contemporània dominada per les tecnologies, en aquesta
assignatura hem hagut de construir un pont directe cap a les xarxes socials,
les grans desconegudes fins ara. En l’espai comú que aquestes ofereixen, ens hem
sentit especialment còmodes i part d’una petita comunitat, ja que l’intercanvi
d’opinions i paraules positives entre companys han afavorit la coneixença i el
bon clima entre nosaltres. És cert que ens segueix agradant fer reflexions
sobre paper i llapis i compartir-les presencialment amb la gent de l’entorn
físic, però les eines sobre les quals hem treballat han ampliat el nostre
Entorn Personal d’Aprenentatge (PLE) i hem de ser conscient del gran potencial
d’aquesta nova manera de comunicar-se i relacionar-se de forma oberta (Camacho
i Guilana, 2011) i lliure.
El social media més valorat pels tres
membres d’aquest equip és el Blogger,
probablement pel seu format, el qual admet qualsevol tipus d’artefacte i recurs
extern. Aquest aspecte possibilita que el que fem en altres plataformes, com Twitter i Instagram, es pugui reflectir en
ell i, a més, dóna unitat, continuïtat i sentit al procés d’aprenentatge. Per
altra banda, es caracteritza per ser altament interactiu gràcies al seu accés
públic, facilitant que qualsevol persona deixi la seva petjada, una
retroalimentació fantàstica per seguir construint coneixement, reflexions i diàlegs.
Finalment, considerem que té una aplicació molt pràctica en l’àmbit educatiu,
especialment per la novetat metodològica que suposa, en sintonia amb la idea de
l’estudiant com a part activa, i perquè
permet treballar gran part (inclús la totalitat) de les competències clau. La
versatilitat sempre és benvinguda quan xerram d’innovació i de pluralitat ;)
Què
dir sobre Twitter, la xarxa social
que té com logotip un ocell que ens recorda a la coloma missatgera que construïa
un eficient canal comunicatiu entre persones distanciades? Encara que al
principi ens vàrem mostrar bastant reticents, a mesura que ha anat transcorrent
el curs, la nostra actitud i percepció envers aquesta plataforma ha canviat, a l'igual que varen manifestar alguns estudiants espanyols i nord-americans (Tur i
Marín, 2015). És evident que Twitter
s’ha convertit en un escenari que recull instantàniament tot el que passa en el
món i que compta amb un nombrós públic participatiu i expressiu. Però resulta
útil? Considerem que la resposta és afirmativa si es compleix una condició
indispensable: ser un usuari molt connectat (tenir gran nombre de gent a seguir i
seguidors, utilitzar el gran repertori d’opcions disponibles, realitzar
entrades diàries, etc). Com a futurs docents no estem segurs de la seva aplicació
directa dins l’aula, però sí que recorrerem a aquesta xarxa social per conèixer les
darreres investigacions sobre educació o l’opinió d’experts en la mateixa matèria.
Finalment,
dir que Instagram no ha estat una
gran revelació per nosaltres, ja que únicament l’hem fet servir com una “eina
pont”. No obstant això, els adolescents que trobem a secundària en fan un ús freqüent
d’aquesta xarxa i probablement haguem de fer un esforç per entendre el seu
encant i cercar-ne una forma d’explotar-la dins el marc curricular i
competencial. Col·loquialment se sol dir “una
imatge val més que mil paraules” (proverbi xinès); però perquè se li atorga
aquest poder universal a un instant captat? La raó és simple. Els éssers humans
som molt sensibles davant la informació icònica perquè suggereix, perquè
inspira, perquè expressa, perquè ens invita a voler saber més...
Font: creative commons
Tanca’m aquesta entrada amb una idea final: la intel·ligència col·lectiva s’ha de fomentar a secundària perquè mobilitza tots els recursos personals i possibilita el reconeixement i l’enriquiment mutu de les persones (Pierre Lévy, 1994), fent de la ciutadania un fenomen global. Per tant, no deixem de banda aquests social medias, els quals, ben utilitzats, poden ser els nostres millors aliats. #aixònoaturadocentsalaventurapowerofsocialmedias
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada