dijous, 9 de febrer del 2017

Què està passant? Què estàs pensant?


Encara que aparentment (amb un sol cop d’ull) es pot percebre que no som els grans representants d'una època contemporània dominada per les tecnologies, en aquesta assignatura hem hagut de construir un pont directe cap a les xarxes socials, les grans desconegudes fins ara. En l’espai comú que aquestes ofereixen, ens hem sentit especialment còmodes i part d’una petita comunitat, ja que l’intercanvi d’opinions i paraules positives entre companys han afavorit la coneixença i el bon clima entre nosaltres. És cert que ens segueix agradant fer reflexions sobre paper i llapis i compartir-les presencialment amb la gent de l’entorn físic, però les eines sobre les quals hem treballat han ampliat el nostre Entorn Personal d’Aprenentatge (PLE) i hem de ser conscient del gran potencial d’aquesta nova manera de comunicar-se i relacionar-se de forma oberta (Camacho i Guilana, 2011) i lliure.

Una foto publicada por Adrián Insua Neus Cirer (@adrianinsua.neuscirer) el

El social media més valorat pels tres membres d’aquest equip és el Blogger, probablement pel seu format, el qual admet qualsevol tipus d’artefacte i recurs extern. Aquest aspecte possibilita que el que fem en altres plataformes, com Twitter i Instagram, es pugui reflectir en ell i, a més, dóna unitat, continuïtat i sentit al procés d’aprenentatge. Per altra banda, es caracteritza per ser altament interactiu gràcies al seu accés públic, facilitant que qualsevol persona deixi la seva petjada, una retroalimentació fantàstica per seguir construint coneixement, reflexions i diàlegs. Finalment, considerem que té una aplicació molt pràctica en l’àmbit educatiu, especialment per la novetat metodològica que suposa, en sintonia amb la idea de l’estudiant com a part  activa, i perquè permet treballar gran part (inclús la totalitat) de les competències clau. La versatilitat sempre és benvinguda quan xerram d’innovació i de pluralitat ;)

Què dir sobre Twitter, la xarxa social que té com logotip un ocell que ens recorda a la coloma missatgera que construïa un eficient canal comunicatiu entre persones distanciades? Encara que al principi ens vàrem mostrar bastant reticents, a mesura que ha anat transcorrent el curs, la nostra actitud i percepció envers aquesta plataforma ha canviat, a l'igual que varen manifestar alguns estudiants espanyols i nord-americans (Tur i Marín, 2015). És evident que Twitter s’ha convertit en un escenari que recull instantàniament tot el que passa en el món i que compta amb un nombrós públic participatiu i expressiu. Però resulta útil? Considerem que la resposta és afirmativa si es compleix una condició indispensable: ser un usuari molt connectat (tenir gran nombre de gent a seguir i seguidors, utilitzar el gran repertori d’opcions disponibles, realitzar entrades diàries, etc). Com a futurs docents no estem segurs de la seva aplicació directa dins l’aula, però sí que recorrerem a aquesta xarxa social per conèixer les darreres investigacions sobre educació o l’opinió d’experts en la mateixa matèria.

Finalment, dir que Instagram no ha estat una gran revelació per nosaltres, ja que únicament l’hem fet servir com una “eina pont”. No obstant això, els adolescents que trobem a secundària en fan un ús freqüent d’aquesta xarxa i probablement haguem de fer un esforç per entendre el seu encant i cercar-ne una forma d’explotar-la dins el marc curricular i competencial. Col·loquialment se sol dir “una imatge val més que mil paraules” (proverbi xinès); però perquè se li atorga aquest poder universal a un instant captat? La raó és simple. Els éssers humans som molt sensibles davant la informació icònica perquè suggereix, perquè inspira, perquè expressa, perquè ens invita a voler saber més...


Font: creative commons

Tanca’m aquesta entrada amb una idea final: la intel·ligència col·lectiva s’ha de fomentar a secundària perquè mobilitza tots els recursos personals i possibilita el reconeixement i l’enriquiment mutu de les persones (Pierre Lévy, 1994), fent de la ciutadania un fenomen global. Per tant, no deixem de banda aquests social medias, els quals, ben utilitzats, poden ser els nostres millors aliats. #aixònoaturadocentsalaventurapowerofsocialmedias

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada